Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Propustek pod dolním nádražím |
Přibližně 120 m dlouhý zděný tunel pod železniční stanicí Brno dolní nádraží je pravděpodobně jedním ze dvou původních propustků provádějících pod kolejištěm nákladové stanice vody bezejmenných potoků odvodňujících bývalé bažiny mezi ulicemi Košťálovou, Rosickou, Opuštěnou a řekou Svratkou. Tuto doměnku se však zatím nepodařilo spolehlivě doložit a možné je i jiné původní využití dnes opuštěného a zaneseného tunelu. HistorieBrněnské rodické (později také dolní) nádraží bylo vystavěno v roce 1854 jako koncová stanice Brněnsko-rosické dráhy sloužící pro dovoz uhlí z Rosicko-oslavanského uhelného revíru do Brna a k hlavní dráze (směr Vídeň a Praha). Přestože výběr lokality pro stavbu nádraží a podrobné podmínky kladené na výstavbu tehdejšími úřady řeší řadu náležitostí od stavby zdi, která oddělí celní prostor stanice od města, detailního řešení regulace Svratky za nádražím či řešení samotné staniční budovy a celnice, neuvádí žádný zdroj informaci o výstavbu podchodů nebo obecně tunelů pod kolejištěm stanice. Stanice zamýšlená původně pouze jako nákladní začala záhy sloužit také osobní dopravě a tou byla v určitých obdobích využívána až do 30. let 20. století (výjímečně dodnes). Díky tomu nebyla nikdy vybavena honosnými ostrovními nástupišti ani mimoúrovňovými přechody (historicky první ostrovní nástupiště bylo vystavěno na dolním nádraží v roce 2014 v souvislosti s výlukou hlavního nádraží. Jediným smysluplným důvodem pro výstavbu podchodů tak mohlo být zpřístupnění ulic ležících jižně od nádraží (tím spíše v případě, že byla stanice oproti městu vymezena plotem, který nebylo možné volně překračovat). Dolní nádraží leží v území říčních náplavů velmi nízko nad hladinou řeky Svratky - na území, jež bylo historicky tvořeno mokřady a i po vysušení a hospodářském využití pravidelně zaplavováno vzedmutými vodami řeky Svratky. Na starších mapách lze nalézt velmi drobný potok tekoucí z prostoru dnešního nádraží podél ulice Hradlové (velmi pravděpodobně právě trasa potoka definovala směr budoucí ulice) a vlévající se v Komárově do Svitavského náhonu. Vzhledem k tomu, že potok se objevuje na mapách až po výstavbě Rosického nádraží, lze uvažovat o hypotéze, že šlo ve skutečnosti o drenážní strouhu vyhloubenou tza účelem odvodnění prostoru stanice - a právě v návaznosti na tuto vodoteč lze nalézt v katastrální mapě Brna z roku 1906 naznačený propustek pod celou šíří kolejiště Rosického nádraží ústící v Rosické ulici do podivného půlkruhového objektu - snad pouliční jímky. V mladších plánech města ani kanalizační sítě se však obdobná stoka nevyskytuje. Další zajímavou skutečností je, že chodba popsaná v tomto článku se poměrně výrazně odchyluje od trasy propustku zaznačeného v katastrální mapě - což společně se staršími průzkumy společnosti Agratha nazančuje, že propustky jsou pod nádražím patrně dva. Ve prospěch odlišné hypotézy nicméně svědčí poměrně značně velký profil chodby, který by pro potřeby provedení drenážní strouhy pod nádražím byl poměrně naddimenzovaný. Rovněž se nepodařilo nalézt žádné propojení chodby s navazujícím kanalizačním či drenážním potrubím. Lze rovněž uvažovat o původním využití chodby pro technické účely stanice/depa (např. vypouštění kalu, vysypávání popela, zbrojení vodou nebo zauhlování pomocí dopravníku), nicméně to by patrně nevyžadovalo vedení chodby pod celou šířkou staničního kolejiště. Zajímavým příspěvkem při hledání skutečného původního účelu chodby (chodeb) pak je situační plán z roku 1853, který uvádí v místě předpokládané stanice dvojici polních cest, jež prochází skrze hranici stanice v místech označených jako Obj. F1 a Obj. F2. Skutečný význam zkratek, jež by opravdu mohly označovat podchody/podjezdy pod kolejištěm je nicméně neznámý. PopisPropustek (podchod, chodba) je přibližně 3 m široký a 2 m vysoký s předpokládanou délkou až 120 m, vedoucí přibližně kolmo ke kolejišti stanice. Svislé stěny jsou tvořeny kamenným zdivem, v dolní části rozšířeným (patrně jde o obdobu základu s masivnějším zdivem), strop je tvořen mělkou valenou klenbou z pálených vihel, přerušovanou po cca 10 m v nejvyšším bodě kamennými šachtami o rozměru cca 20 cm × 20 cm ústícími z povrchu do stropu chodby. Západní vstupní objekt je tvořen cihlovou šachtou, později překrytou betonovými panely - z důvodu částečného zasypání není zřejmé, zda původně vedlo šachtou schodiště nebo ocelové stupně žebříku. V celé přístupné délce je chodba zanesena až 2 m mocnou vrstvou suti (popela, hlíny?) promísenou s olejnatými látkami pravděpodobně z provozu stanice/depa na povrchu. Místy je zřejmé, že usazeniny byly do chodby naplaveny v tekutém stavu (vodou?), protože povch tvoří vyschlá popraskaná hladina. na několika místech byly nánosy vytěženy až k předpokládanému dnu chodby cca 2 m pod vrcholem klenby, jinde dosahují prakticky až ke stropu chodby. Původní účel i současný stav propustku zůstávají předmětem bádání a pokusíme se o nich informovat v budoucnu.
Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 25. 12. 2016 byl naposledy upraven dne 14. 1. 2018 a zobrazen celkem 13220×, naposledy dne 4. 5. 2024 v 7:52.
|